TWOJE ŻYCIE JEST WAŻNE!

Od kilku lat zajmuję się tematyką podnoszenia poczucia własnej wartości. To dlatego, że kiedy zwraca się do mnie ktoś, kto chciałaby zmienić swoje życie w jakimś obszarze, okazuje się, że musimy zacząć od podstawowej sprawy – od poprawy samooceny.   Jeśli ona szwankuje pojawiają się kłopoty w pracy, bo nie odważasz się sięgać po to co najlepsze. Nie zarabiasz tyle ile byś chciał, bo nie jesteś pewien czy zasługujesz na to żeby płacili Ci więcej. Nie jesteś do końca szczęśliwy w swoim życiu osobistym, bo nie czujesz abyś zasługiwał na wielką miłość i prawdziwe szczęście… Jako rodzic nie potrafisz zaszczepić w twoim dziecku wiary w siebie, mimo, że tak bardzo się starasz. Twoje zdrowie też cierpi, bo ulegasz stresom i napięciom … i tak dalej, i tak dalej.   Nie myślcie, że nie mam własnych doświadczeń związanych z niskim poczuciem własnej wartości. „Pamiętam sytuację, która stała się dla mnie punktem zwrotnym. Brałam udział w psychologicznym teście rysunkowym. Jego tematem były relacje osobiste, a celem ustalenie miejsca, jakie zajmujesz w zbudowanej przez siebie strukturze. Na rysunku należało umieścić najbliższych, przyjaciół, ważne osoby, swoje zwierzęta itp. Kiedy skończyłam, psycholożka prowadząca test spojrzała na mnie z niedowierzaniem. − Jeszcze nigdy nie widziałam takiego rysunku – powiedziała, szeroko otwierając oczy. − Co z nim nie tak? – spytałam. − Przecież nie narysowałaś siebie! I co Wy na to? Na moim obrazku widoczny był tłum złożony z postaci ludzi i zwierząt, ale o sobie, przykro mi to stwierdzić, zapomniałam… Jeszcze przez długi czas wierzyłam, że szczęście jest tym, co do nas wraca, kiedy już zadbamy o wszystkich wokoło. Jednak tak nie jest. Jego źródło tkwi w nas, a dzielenie się nim sprawia, że jest go coraz więcej. (…) Należy pamiętać o sobie, ufać sobie, kierować się kompasem wewnętrznego poczucia komfortu. I nie bój się, że staniesz się egoistą. Wręcz przeciwnie. Poczucie bezpieczeństwa, które sam sobie dasz, pozwoli ci lepiej dbać o innych, a także wybierać odpowiednie dla ciebie osoby. Gdy idziesz przed siebie z otwartym sercem, nie musisz niczego negocjować ani prowadzić żadnej gry. Szczęście jest osiągalne dla wszystkich tych, którzy potrafią kochać siebie. Oto mój ulubiony cytat z coacha Charlie Carter-Scott: „Gdyby istniało jedno podstawowe prawo, odnoszące się do energii miłości, to brzmiałoby ono następująco: inni widzą i traktują cię dokładnie tak, jak widzisz i traktujesz siebie ty sam. Nie mówiąc ani słowa, sam nieświadomie pokazujesz innym, jak traktujesz siebie. Ponieważ ty jesteś swoim pierwszym opiekunem, inni spoglądają na ciebie, poszukując wskazówek, dotyczących tego, ile miłości wymagasz. Dajesz im te wskazówki. To, jak ludzie do ciebie mówią, jak cię traktują, co myślą i czego oczekują od ciebie, odbywa się pod twoje dyktando. Czy zdajesz sobie z tego sprawę czy nie, sam tworzysz wzorzec, według którego inni nawiązują z tobą kontakt”*. To naprawdę wartościowa rada…   A teraz , tak jak obiecałam tydzień temu, kilka słów o tym jak lepiej zarządzać swoimi emocjami: Kiedy budzisz się rano, nie wyskakuj z łóżka i nie zaczynaj od gorączkowych myśli o tym co masz do zrobienia, co Cię czeka itp.   Weź kilka głębokich oddechów i poleż dłuższą chwilę starając się odnaleźć swój dzisiejszy nastrój. Jaki on jest? Poczuj go… O czym myślisz, kiedy otwierasz oczy? Przyjrzyj się swoim myślom i weź głęboki oddech. A teraz poczuj, że masz ciało. Czy jest rozluźnione czy znajdujesz w nim jakieś napięcia? Daj ciału chwilę aby wysłało Ci sygnał o swojej kondycji i weź głęboki oddech.   Wypowiedz w myślach słowo „JESTEM” i poczuj jakość tego słowa. Co to dla Ciebie oznacza, że jesteś? A potem powiedz sobie w myślach: MOJE ŻYCIE JEST WAŻNE. I wstań z poczuciem, że bez względu na wszystko „Twoje życie jest ważne. Szanuj je więc i walcz o to co dla Ciebie najlepsze.”** Z takim nastawieniem będzie Ci łatwiej krok po kroku budować dobrą samoocenę. To początek.   *Ten fragment pochodzi z mojej książki „Szczęśliwa miłość. Jak mądrze kochać i rozumieć siebie”.   ** słowa Nathaniela Brandena autora książki „6 filarów poczucia własnej wartości”.   Za tydzień podzielę się z Wami wnioskami z pewnej ciekawej lektury i wskazówkami jak zastosować je w życiu.   Jeśli potrzebujecie wsparcia zapraszam za sesje http://www.joannagodecka.pl/sesje-indywidualne   Miłego dnia… Joanna Godecka