Listy do siebie czyli zarządzanie emocjami

Lubimy czuć się dobrze. Dlatego radość, wdzięczność, ekscytacja, satysfakcja itp. to emocje które sprawiają nam przyjemność. Kiedy je czujemy nie zastanawiamy się skąd się wzięły. Przeżywamy je i mamy nadzieję, że ten radosny stan potrwa jak najdłużej.

Cóż jednak z takimi uczuciami jak złość, bezradność, poczucie winy, wstyd, zawód… Tych emocji zdecydowanie nie lubimy, więc próbujemy stawiać im opór. Wtedy jednak, paradoksalnie stają się one jeszcze silniejsze. Z jakiego powodu? Ponieważ następuje kumulacja. Trudna emocja plus nasze niezadowolenie, że tak się właśnie czujemy prowadzi do zwiększenia napięcia.

Gdyby więc potraktować trudne emocje jako wskazówkę moglibyśmy zrobić z nich lepszy użytek. Zastanów się. One nie pojawiają się z zewnątrz. Sam je tworzysz, więc zapewne jest w tym jakiś cel.

Każda emocja to rodzaj listu, który piszemy do siebie. W tych, które dotyczą radosnych emocji jest przekaz – świetnie się spisałeś, tak trzymać, jesteś na dobre drodze itp.

Co zawierają listy dotyczące nielubianych przez nas emocji? Zaraz się temu przyjrzymy.

Frustracja zazdrość, zmieszanie…

Zwróć uwagę na wszystkie uczucia a szczególnie na te, które często goszczą w Twojej emocjonalnej codzienności i na przykład dotyczą Twoich relacji.

W moim związku źle się dzieje – opowiada Paulina. Marek jest bardzo zamknięty w sobie, nie lubi rozmawiać o nas, o uczuciach. Jest pracoholikiem, spędza mnóstwo czasu w firmie, wieczorem pada z nóg, nie ma mowy o seksie czy choćby rozmowie. Na moje pretensje, że czuję się samotna, odpowiada również pretensją, że się zaharowuje a ja tego nie doceniam. Rodzina też jest przeciwko mnie, bo wszyscy uważają, że powinnam się cieszyć, że mam męża, który dba o to by niczego nam nie brakowało. Nie rozumieją, że pieniądze nie zastąpią uczuć, a ja ich od niego nie dostaję. Czuję się totalnie sfrustrowana – kończy Paulina.  

Kiedy idziemy na imprezę albo do jakiegoś klubu  – mówi Beata- 27 letnia lektorka – zwykle   zwracam uwagę na kobiety, które wydają mi się atrakcyjniejsze i od razu czuję zazdrość. Gdy Jarek, mój partner spojrzy na którąś natychmiast pojawia sie nieprzyjemne ukłucie w sercu. Czasem mam przez to zmarnowany cały wieczór bo zamiast dobrze się bawić wpadam w zły nastrój. Sama nie wiem dlaczego taka jestem ale czuję, że nie mogę nic na to poradzić…

Zawsze w nowym towarzystwie czuję zmieszanie, konsternację, sam nie wiem jak to nazwać – opowiada Michał – 30-letni zawodowy kierowca. Staram się tego nie pokazywać po sobie. Staję się wtedy nawet pozornie wesoły ale zauważyłem, że moje żarty nie zawsze odnoszą zamierzony skutek. Ostatnio ktoś mi nawet powiedział, że robię z siebie pajaca. Nie było to miłe. Trudno mi jednak zachowywać się inaczej. Gdyby tak udało się coś zrobić z tym głupim uczuciem, które mi przeszkadza. 

Czemu czujesz to co czujesz?

Żadne uczucie nie jest głupie, wręcz przeciwnie.  Zamiast traktować emocje jak wroga, który psuje samopoczucie i przeszkadza, odczytajmy zawarte w nich intencje.

Jak możemy to zrobić konstruktywnie?

Warto popracować nad komunikacją wewnętrzną, nauczyć się szanować swoje uczucia i „czytać listy”, które do nas wysyłają. 

Oto pomocne ćwiczenie:

Usiądź wygodnie weź kilka głębszych oddechów i przypomnij sobie sytuację, która wywołuje w Tobie trudne emocje.

  • Co czułeś? 
  • Staraj się przywołać to uczucie i poczuć je ponownie. 
  • Czy gdzieś w Twoim ciele czujesz związane z tym napięcie? 
  • Jak nazwiesz emocję, która się pojawiła? 
A teraz – zastanów się – jaką informację to uczucie chce Ci przekazać. Obdarz je głosem i usłysz to co ma Ci do powiedzenia.

Kiedy pozwolisz sobie na taką rozmowę zobaczysz, że w Twojej emocji zawiera się bardzo pomocna intencja.

Paulina – usłyszała od swojej frustracji – zmień podejście, otwórz się, zacznij szukać przyjaźni, ludzi, z którymi nawiążesz emocjonalne porozumienie

Beacie – zazdrość „powiedziała” – zadbaj o swoją samoocenę, podbuduj poczucie wartości, poczuj się kimś wyjątkowym

Michał – od swojego zmieszania usłyszał – gdy jesteś w nowym otoczeniu daj sobie chwilę, poobserwuj, ustabilizuj emocje, odzywaj się kiedy będziesz miał coś do powiedzenia 

Podręczny słowniczek emocji

Nic nie zastąpi wewnętrznej rozmowy ale oto krótka lista intencji, które kryją się za trudnymi emocjami:

  • Bezradność – zaczekaj, zbierz myśli i szukaj nowych rozwiązań 
  • Bezsilność – odpocznij, zdystansuj się, zregeneruj siły i dopiero potem działaj 
  • Gniew – wyrażaj na bieżąco swoje emocje, nie czekaj aż skumulują 
  • Irytacja – zmień coś skoro to co robisz nie działa jak należy 
  • Konsternacja – daj sobie czas, ustabilizuj się 
  • Lęk – zadbaj o siebie, szukaj wsparcia, pomocy 
  • Poczucie winy – dostrzegaj to co w Tobie dobre, wartościowe, szanuj siebie 
  • Rozczarowanie – zejdź na ziemię i zrewiduj swoje założenia 
  • Smutek – zajrzyj w głąb siebie, potrzebujesz refleksji i spokoju 
  • Wstyd – nabierz dystansu 
  • Zazdrość - zadbaj o swoją samoocenę, podbuduj swoje poczucie wartości 
  • Znudzenie – odpocznij, nabierz dystansu, zweryfikuj priorytety 
  • Zwątpienie – zastanów się czego szukasz, czy robisz to we właściwy sposób 
  • Życzę Wam aby odtąd trudne emocje stały się pomocne. 

Joanna Godecka



Jest to tekst mojego autorstwa opublikowany na Sympatia.pl

Zapraszam na sesje terapeutyczne w nurcie TSR: www.joannagodecka.pl/sesje-indywidualne

A także na mój kanał w YouYube www.youtube.com/channel/UC2RHWRdHoRgwYPoZ7bg6JMw/feed?view_as=public

I stronę: www.joannagodecka.pl

oraz www.twojdobrycoach.pl