KILKA SPRAWDZONYCH SPOSOBÓW NA NIEŚMIAŁOŚĆ

Wakacje, czas podróży, nawiązywania kontaktów. Zastanów się, czy jest coś, co Ci w tym przeszkadza? Kompleksy, złe doświadczenia, obawy? Jak możesz je pokonać? Po pierwsze złam zasady Jeśli negatywne, schematyczne myślenie o samym sobie utrudnia Ci przełamanie starych nawyków i ograniczających sposobów działania, na początek przyjrzyj się im i zmień je. Oto praktyczne sposoby: Załóż dziennik swoich własnych ocen, w którym będziesz wpisywać to, co sam o sobie myślisz. Powinny się w nim znaleźć 4 rubryki: 1. Sytuacja, która się powtarza. 2. Ocena, która sobie wystawiasz. 3. Emocje, które się pojawiają. 4. Zasada, która jest ich efektem. Przykład: Sytuacja: podchodzi do mnie interesujący mężczyzna, odczuwam napięcie i nie zachowuję się swobodnie. Ocena: jestem beznadziejna i nie potrafię się wyluzować. Emocje: bezradność, złość na siebie. Zasada: nie inicjować kontaktów, bo na pewno nic z nich nie wyjdzie. Inny przykład: Sytuacja: znajduję się w nieznanym towarzystwie, gadam i śmieję się, żeby pokryć zakłopotanie. Ocena: paplam jak głupi i wychodzę na głupka. Emocje: niezadowolenie, pretensje do siebie. Zasada: jak najmniej mówić, najlepiej wcale. Z czasem zasady tego typu stają się Twoją rzeczywistością. Trzymając się ich, nie odważysz się na eksperyment. Wypisz więc wszystkie zasady, które sformułowałeś na swój temat, po czym… Pozytywnie zdefiniuj sytuację Skoro już wiesz, co przeszkadza Ci w byciu osobą szczęśliwą lub w poznawaniu ludzi i zbudowaniu dobrego związku – nie nazywaj tych zjawisk problemami. Kiedy mówisz "mam problem", uruchamiasz proces negatywnego myślenia. Efektem jest postrzeganie siebie jako kogoś słabego, a potencjalnych przeszkód jako wielkich. Jeśli określisz je mianem wyzwania, automatycznie stajesz się osobą, która uruchamia w sobie zdolność działania. Porównaj, jak działają na ciebie te dwa sformułowania. - "Moim problemem jest brak swobody i trudność w nawiązywaniu kontaktów". Nie jest najlepiej prawda? Czujesz się taki nieporadny i najchętniej wycofałbyś się z życia towarzyskiego. A teraz: -"Moim wyzwaniem jest stać się swobodnym i śmiało nawiązywać kontakty". To mobilizuje do szukania skutecznych sposobów. Albo: Zamiast: "Moim problemem jest samotność." To: "Moim wyzwaniem jest znaleźć ludzi, którzy staną się moimi przyjaciółmi." Czujesz różnicę? Potraktuj swoje wyzwania tak jak inne działania w życiu, które można zaplanować według następujących zasad: 1. Realistyczny cel (powinien być on dla ciebie osiągalny, a ty powinieneś wiedzieć, jakich efektów oczekujesz) Na przykład: jeśli twoim wyzwaniem jest pokonać nieśmiałość – określ, jakich rezultatów oczekujesz. Spytaj siebie: po czym poznam, że osiągnąłem sukces? I odpowiedź: na przykład po tym, że podejdę do obcej osoby na imprezie, przedstawię się i zacznę rozmowę. Taka definicja pozwoli Ci urealnić swoje zadanie. Być może nie będziesz duszą towarzystwa, która skupia na sobie uwagę wszystkich, ale opisany efekt Cię zadowoli. 2. Dokładne planowanie (twój cel jest być podzielony na etapy i na każdym z etapów poszczególne działania też są skonkretyzowane) Jak wiadomo, nie od razu Kraków zbudowano. Jeśli jesteś osobą nieśmiałą, nie wystarczy, że powiesz sobie: od jutra bryluję w towarzystwie. Zaplanuj swoją zmianę, tak, aby mogła odbyć się krok po kroku. Na przykład: Krok pierwszy – zacznę od treningu. W ciągu tygodnia podejdę do 30 osób, spytam o godzinę lub jakiś adres, uśmiechnę się, podziękuję i życzę tej osobie miłego dnia. Krok drugi - odezwę się do obcej osoby, np. w sklepie z ubraniami i zapytam, czy może mi doradzić, który kolor (krawat, czapka) jest dla mnie bardziej twarzowy. Krok trzeci – wybiorę się na imprezę i nawiążę kontakt wzrokowy z osobami, które wydadzą mi się sympatyczne. 3. Zdobycie informacji (przed rozpoczęciem zadania warto zorientować się, czy dysponujesz wiedzą potrzebną do jego realizacji) W tym przypadku warto znaleźć ciekawe poradniki i poczytać trochę o sposobach, jakie pomogły innym osobom w zmianie wzorców. 4. Zarządzanie czasem (dobrze jest zaplanować poszczególne czynności, tak, abyś mógł realizować zaplanowane zadania i kontrolować realizację planu) Na przykład: Codziennie nawiążę kontakt z dwiema osobami w drodze do pracy i z dwiema w drodze powrotnej, a w sobotę po południu wybiorę się do sklepu, aby poprosić kogoś nieznajomego o poradę. Poznaj smak sukcesu Gdy odkryjesz, jaka wartość kryje się za Twoim sukcesem, będzie ci się łatwiej zmotywować. Wypisz wszystkie konkretne korzyści, które staną się Twoim udziałem gdy osiągniesz swój cel. Kiedy zwiększę swoją swobodę: - nawiążę ciekawe kontakty, poznam interesujące osoby - zyskam przyjaciół - znajdę partnera - zacznę spędzać czas w atrakcyjny sposób - stanę się bardziej kreatywny - odniosę sukces w pracy - zacznę zabierać głos na konferencjach i zebraniach - będę wieść przyjemne życie ĆWICZENIE A teraz usiądź, zamknij oczy, wycisz się, weź klika głębokich oddechów i… wyobraź sobie, że to wszystko już się stało. Zobacz siebie zachowującego się swobodnie, śmiejącego się i radosnego wśród ludzi. Zobacz jak się poruszasz, jak wyglądasz. Poczuje emocje związane z tą sytuacją. Wyobraź sobie siebie jak najdokładniej. Zobacz, jak stoisz naprzeciw siebie. Wstań i wejdź w tę rolę - stań się sobą -takim, jakim chcesz być.   To naprawdę działa! Badania dowodzą, że nawet jeśli trochę udajesz, że nie jesteś nieśmiały -  to w ten sposób wzmacniasz swoją pewność siebie.   Powodzenia! Joanna Godecka   Jeszcze więcej przydatnych informacji w moim wykładzie on-line dla Sympatia.pl https://www.youtube.com/watch?v=sCM09cCYZBA   Zapraszam także na moją stronę www.twojdobrycoach.pl